tisdag 16 februari 2010

Dagboksklipp 2008-08-09

Idag var det ovanligt ljust ute, så man undrade vad det var. Nästan soligt! Hela veckan på landet hos sonen, har ju gått i regnets tecken! Men säg den glädje som varar! Eftermiddagen regnade det igen.

Jag är ju hund och kattvakt här. Egentligen ska jag inte umgås med katter, men det vet ju inte dom om! Jag har allergi och just nu ser jag ut som om jag tullat på lägenhetsinnehavarnas sprit hela veckan! Alldeles röd i ögonen. Men ingen fara skedd. Det är väl ingen risk att nån ska titta mig för djupt i ögonen här ute på vischan. Mina vänner vet att jag inte dricker alkoholhaltiga drycker!

Inte lätt när det kommer små ulliga saker och vill sitta i knät, eller intar min säng som om det vore deras! En vit ullig madam vill gärna ligga i knät och "gosa", en litet korthårigare tror att hon är en hund och vill gärna följa med oss om vi så bara promenerar runt inne:) Den sista, den äldsta matronan, ligger mest på mattes och husses säng och verkar sova och vänta på bättre tider. Hunden, är en underbart gullig liten spets. Tyvärr är han lika skällig ibland, som gullig och det gäller att försöka intressera honom för nåt annat just då. Särskilt kaxig blir han mot större hundar, vilket ju inte alltid är så lyckat!

Igår hade vi fint främmande här. De bjöd på köttsoppa och jag på nygjord äppelkaka med vaniljsås mmmmmmm........Goda vänner i 80-årsåldern, som umgåtts med mina föräldrar när de levde. De kan berätta hur mycket som helst om min släkt och gamla trakter och människor. Så intressant att lyssna på. Jag har rått dem att spela in sina levnadsöden på band, så ska jag skriva rent det. Jag hoppas verkligen att det blir av!

Jag undrade hur mycket skällande det skulle bli när de kom, men vi kom just från promenaden, så det var ovanligt litet. Min gäster är vana vid allehanda djur de haft, så frun tänkte leka med min extra-hund och prövade med olika leksaker han hade. DET hade nu INTE min extrahund nån lust med. Han tog helt resolut leksakerna och bar in dom i sin bur. Sen var det slut på det.

Färska nyheter på sms under förmiddagen, talade om soligt väder på Gotland i alla fall! Nu har jag nästan två dagar kvar på vistelsen här. Få se om jag hinner ta ut solstolen och boken i trädgården mellan regnvädren!

Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar