tisdag 16 februari 2010

Dagboksklipp 2007-04-29

Sol, värme, vårblommor….fåglarnas lockande rop. Värmen har gjort ett tidigare intåg än den gjort förr. Ljuvligt, om man låter bli att tänka på klimatförändringar och förskjutningar i den ekologiska balansen på grund av miljöförstöring osv. Väderleksrapporten idag bådar kallare väder igen och det är väl väntat! Min daghund och jag älskar våren och den LAGOM värmen, innan solen blir för gassande. Hon har tjock päls som värmer ändå och jag själv har annat runt mage och armar och lår, som säkert hjälper till att hålla värmen. Ett finare ord är (underhuds)fett, som hos mig alltid lyckas samla sig mycket och synbart.
En vänlig granne kom redan förra året med en motionscykel, som nu står strategiskt utplacerad i rummet. Med skammens rodnad måste jag erkänna att barnbarnen använder den mest!

Lika säkert som att alla tidningar har bantningsreportage i massor på våren, lika säkert är det att min lägenhet aldrig varit så smutsig som när vårsolen lyckas tränga igenom de gråa fönsterrutorna. Dammråttorna dansar salsa överallt och jag suckar över röran i skåp och lådor.

Vi var några grannar på lägenhetsvisninga. Oj vilka lägenheter och vilken standard, valbar till stor del! Vi var emellertid överens om att våra lägenheter är både bra planerade och prisvänliga för den mindre plånboken. För oss som dessutom har en liten plätt att böka i, känns det underbart att öppna dörren och dricka kaffet i egna lilla täppan.

Vinbärsbuskarna som sattes i fjol har vuxit till sig och visar gröna blad. Det kommer säkert ett och annat bär för barnbarnen att smaska på. En god fortsättning på våren och vårbrukandet önskar jag er, vare sig det är på balkongen eller på markplan. Själv ska jag försöka varva cyklandet och grävandet, allt för att underhudsfettet OCH det andra ska få plats i sommarkläderna.

Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar